Ga naar de inhoud

‘Influencer vraagt 500 euro voor ondertiteling instastories’ Onze kant van het verhaal.⁣

In zwarte letters tegen een witte achtergrond deze tekst: ‘Influencer vraagt 500 euro voor ondertiteling instastories' Onze kant van het verhaal.⁣ ⁣ Omdat validisme een ingewikkeld onderwerp is en deze gebeurtenis goed illustreert hoe validisme tot uiting komt, wil FAA hierop ingaan. ⁣ ⁣ Niet om te namen en shamen, maar om uit te leggen wat hier gebeurt en om het te duiden. Hopelijk helpt deze uitleg bij het beter begrijpen van validisme, hoe je het kan herkennen en hoe je er vooral niet op moet reageren. ⁣

Omdat validisme een ingewikkeld onderwerp is en deze gebeurtenis goed illustreert hoe validisme tot uiting komt, wil FAA hierop ingaan. ⁣

Niet om te namen en shamen, maar om uit te leggen wat hier gebeurt en om het te duiden. Hopelijk helpt deze uitleg bij het beter begrijpen van validisme, hoe je het kan herkennen en hoe je er vooral niet op moet reageren. ⁣

Situatie: Een influencer kreeg in haar DM een vraag over het ontbreken van ondertiteling van haar insta stories. Haar reactie was dat ze moe was en ze claimde het normaal gesproken wel te doen (dit is niet zo, ze geeft een samenvatting, geen ondertiteling. Een kanttekening: je kan niet goed kan bepalen of je ondertiteling goed genoeg is, als je zelf niet degene bent die ondertiteling nodig heeft). Het gesprek liep al snel uit de hand, want de influencer was van mening dat het feit dat ze ‘ondertitelt’ een gunst is, dat het een privilege is om haar content gratis te mogen volgen en als degene (die slechthorend is) graag ondertiteling wil, ze dan 500 euro moet betalen. Ze stuurde daarom een tikkie.⁣

Dit gesprek werd naar ons gestuurd en wij waren echt geshockeerd door de fragiele en validistische reactie van de influencer. Zeker omdat ze een flink podium heeft, zich inzet voor body positivity en zichzelf activistisch noemt. We besloten haar een privébericht te sturen in de hoop op een gesprek. Dat bleek geen optie. Ze reageerde heel fragiel en vrij agressief. Vervolgens heeft ze ons geblokkeerd.⁣

Wat gaat hier mis? ⁣

Voorop gesteld: Toegankelijkheid is een recht, geen gunst. ⁣

Voorbeeld: Stel dat je als persoon in een rolstoel de bus niet in kan, omdat de buschauffeur te moe is om het plankje uit te klappen. Dan heb je maar pech? Of een apotheek waar je alleen naar binnen kan met een trapje. Hoe is dat logisch? ⁣

Iemand extra geld vragen voor toegankelijkheid is discriminatie, voor de duidelijkheid. We zijn benieuwd wat het College van de Rechten van de Mens van de situatie zou vinden.⁣

Vervolgens heeft de influencer haar beklag gedaan in haar eigen stories (zonder ondertiteling), heeft ze de screenshots gedeeld van de DM’s en in plaats van enige zelfreflectie of poging tot begrip, centreerde ze zichzelf. Het ging er niet over hoe zij reageerde op een vraag over toegankelijkheid van haar content, maar over hoe zwaar zij het had met deze kritiek. Ze gebruikte haar emoties om de focus van het onderwerp (ondertiteling) naar haarzelf te verplaatsen en creëerde daarmee een situatie waarin zij slachtoffer was in plaats van ontvanger van kritiek over feedback op de toegankelijkheid van haar content. ⁣⁣
⁣⁣Wij snappen dat je niet altijd 100% toegankelijk kunt zijn, ook als je zelf met beperkingen leeft, maar de reactie van de influencer op de gevraagde toegankelijkheid is validistisch, omdat ze toegankelijkheid als een gunst beschrijft. Toegankelijkheid moet altijd het uitgangspunt zijn, maar dat is helaas nog niet de norm. Door geen ondertiteling onder je video’s te plaatsen, sluit je dove en slechthorende mensen uit. Zonder een fotobeschrijving toe te voegen aan je foto’s sluit je blinde mensen en slechtzienden uit die afhankelijk zijn van software (het toevoegen van de alt-tekst is helaas niet voor iedereen toereikend).⁣⁣

Dus toen er vanuit de community steun werd gezocht bij ons, besloten wij deze influencer hierop te bevragen. Helaas ging dat anders dan wij hoopten.⁣⁣

Je verwacht toch dat je je content aan zoveel mogelijk mensen wil aanbieden? En dat je intentie niet is om mensen buiten te sluiten? We begrijpen dat het lastig is om altijd te ondertitelen, maar als je feedback ontvangt op gebrek aan ondertiteling is het altijd een optie om op een ander moment te reageren, waarop je minder moe, boos of overprikkeld bent. Dan is er namelijk ruimte voor een redelijk gesprek. Als dit niet mogelijk lijkt, kan je er altijd nog voor kiezen om helemaal niet te reageren. Het is belangrijk om over toegankelijkheid na te denken en om ervoor te zorgen dat je mensen niet buitensluit. Dat kunnen wij niet alleen, daar hebben we jou ook bij nodig. Bondgenoten zijn zo belangrijk. ⁣⁣

Wat kun jij als bondgenoot doen?⁣⁣
⁣⁣- Je kunt zelf bedrijven en accounts erop aanspreken als ze niet toegankelijk zijn, zodat we het niet alleen hoeven te doen. We zijn (nog) maar een klein collectief. Daarnaast moeten wij al leven in de validistische maatschappij, maar wij kunnen niet ook nog validisme oplossen.⁣⁣
– Onze posts (massaal) delen. ⁣⁣
– Je inlezen over validisme, waarvoor OneWorld een mooi startpunt is.⁣⁣
– Praat met familie, vrienden, kennissen en collega’s over de ontoegankelijkheid van de samenleving en over validisme.⁣⁣
⁣⁣
Tot zover het influencer debacle.⁣⁣


⁣⁣

Ga naar de inhoud